Área Privada:
  •  






Actualitat

Suport als menors amb malalties cròniques 

Comença la campanya “Reclama el que és teu”, que llança la Plataforma d’Associacions de Malalts Crònics en Edat Escolar.  

01/12/2011 

Perquè els menors amb malalties cròniques vagin a l’escola amb normalitat, és clau que els docents i organitzadors dels centres escolars estiguin informats com cal sobre la malaltia que pateixen, que sàpiguen reaccionar davant d’una contingència habitual o una urgència. Aquesta campanya pretén sensibilitzar, informar i formar els ciutadans de la Comunitat de Madrid amb malalties cròniques sobre els drets i els canals formals per reclamar. Elena del Campo, responsable de participació i projectes de l’Associació de diabètics de la Comunitat de Madrid, integrant de la Plataforma, explica: “A Espanya no existeix la cultura de la reclamació; la ciutadania no aprecia que les queixes ben fonamentades ajuden a construir societats millors”.

Sol•licituds freqüents
Segons l’experta: “A l’àmbit escolar, les reclamacions més habituals es relacionen amb la manca d’atenció al nen i amb la vulneració de drets fonamentals (nens que no tenen ajuda per administrar-se la medicació, que no poden anar a les excursions o quedar-se al menjador). Sovint, els pares no saben com solucionar el problema ni on reclamar. Les associacions de pacients insistim que mai no han de perdre la capacitat de dialogar, però que han de saber com exigir els drets dels nens”.

Aposta per la comunicació i la formació
L’objectiu principal de la plataforma és millorar la comunicació entre els pares dels menors i el personal docent. Un equip de professionals voluntaris ofereix formació als professors que completa l’actuació formativa de la Conselleria de Sanitat a través dels Centres d’Atenció Primària i permet al personal docent i no docent participar en la cura del nen i ajudar-lo a superar possibles obstacles en el procés educatiu. “Alguns professors demanen aquesta mena d’informació i l’agraeixen. D’altres, la viuen com una agressió. Aquesta formació s’ha de plantejar en termes de cooperació i no d’exigència. La Conselleria d’Educació hauria de premiar els docents que es formen en aquest sentit”, explica la portaveu.

L’infermer: una figura important
Des de la plataforma, recorden que els docents formats no substitueixen el personal sanitari. Per aquesta raó, reivindiquen la importància de la figura de l’infermer en el centre educatiu, com a educador per a la salut i únic personal qualificat per administrar medicació o fer els primers auxilis. “La seva presència garanteix educació en salut (nutrició, sexualitat, higiene...), atenció en casos d’accidents habituals (talls, trencs, esquinços...) i, per als nens amb malalties cròniques, és una assegurança de vida”, completa del Campo.

Asociaciones miembro de la Plataforma


Millora la teva salut i qualitat de vida amb Adeslas SegurCaixa. Apunta't als serveis de prevenció i plans de cures que t'interessin.