Área Privada:
  •  






Actualitat

La sal, a examen 

Un estudi de la Universitat de Lovaina (Bèlgica) afirma que reduir el consum de sodi a la dieta no està relacionat amb l’aparició de la hipertensió i malalties cardiovasculars. 

15/06/2011 

Per dur a terme aquest treball, l’equip de científics dirigit pel doctor Jan Staessen, va tenir en compte les dades de 3.681 persones durant un període de vuit anys. A l’inici de l’estudi, els participants no tenien problemes cardíacs i presentaven, la majoria, una pressió arterial normal.

Resultats inesperats
Els investigadors van observar que, aquells que mostraven tenir els nivells de sodi més alts a l’orina (un mètode força exacte per mesurar la quantitat de sal que es consumeix) tenien quatre vegades menys probabilitats de morir per malalties del cor que els que tenien una menor ingesta de sodi.

Un matís important
Tal com afirmen els autors de l’estudi, tot i que no hi ha evidències que la sal sigui la causa de la hipertensió i els problemes cardíacs, les dietes baixes en sodi continuen sent recomanables per a les persones que ja pateixen aquesta mena de patologies.

L’opinió de l’expert
Els resultats d’aquest estudi sorprenen, ja que contradiuen els que s’han obtingut en molts treballs anteriors en els quals es relaciona una dieta baixa en sal amb una millor tensió arterial i, com a conseqüència, amb una reducció del risc cardiovascular. Petra Sanz, cardiòloga de la Fundació Espanyola del Cor (FEC), considera que “per poder validar aquests resultats s’hauria de continuar estudiant en aquesta línia, fer-ho durant més temps i d’una manera més exhaustiva, és a dir, tenint en compte, a més del consum de sodi, altres factors de risc cardiovascular com l’obesitat, el sedentarisme, el tabaquisme, el tipus de dieta, etc.”

Mirar les etiquetes
Avui en dia, al mercat hi ha una gran quantitat de productes baixos en sal, pensats especialment per a hipertensos. No obstant això, la doctora recorda que “el fet que siguin baixos en sal no vol dir que siguin baixos també en altres tipus de substàncies nocives com el greix, el sucre... És important mirar amb atenció les etiquetes dels aliments. No s’ha d’oblidar que, per prevenir riscos cardiovasculars no n’hi ha prou amb reduir la sal de la dieta, sinó que també s’han de dur a terme canvis importants en l’estil de vida amb la intenció de fer-la més saludable com, per exemple, practicar exercici de manera regular, menjar més fruita i verdura, evitar els greixos saturats i el tabac...”.

La malaltia cardiovascular es pot prevenir i controlar. Inscriu-te al nostre Pla de Risc Cardiovascular, gratis a Adeslas Prevenció.

Tornar a Noticíes